Jennys Modemix

I min blogg kan ni hitta allt som har med mode och göra - shoppingtips, smycken, väskor och en STOR förkärlek till SKOR. Ni hittar även bloggtips, bloggdesign och mycket mycket mer.

Dela upp Menyn i Boxar utan bilder

Publicerad 2009-11-17 19:56:46 i BloggTips

Jag fick en fråga idag utav Jennie som undrade hur jag hade gjort boxarna i min meny.
Så nu ska jag försöka och förklara på ett bra o lätt sätt.

Detta tog ett bra tag innan jag fattade hur man skulle göra.
Jag har provat många olika sätt aldrig fått det o fungera utan bilder, tills alldeles nyligen.

MAn kan ju göra detta på många olika sätt. Som exempel göra egna boxar genom Photoshop osv. Jag har valt och använda mig utav koder pga att jag inte är så haj på Photoshop rent allmänt. Trög som man är=)

Prova gör följande, det fungerade för mig.


SKAPA BOXAR UTAN BILDER


Först lägger du till denna koden under #side i din stilmall.


#box {
width: 212px;
padding: 10px 10px 10px 10px;
background: #FFFFFF;
border: 1px solid #FF4A7D;
}



♥Ta bort (background: #FFFFFF;) i #side.  I din stilmall.

Den behövs inte där eftersom att det redan finns en background i #box {.

Så det ska se ut så här:


#side {
border:0 solid #D4C8BE;
float:left;
margin-top:-254px;
padding:0 8px;
position:absolute;
width:190px;
}
#box {
background:none repeat scroll 0 0 #FDFBF9;  <-- Background=bakgrunden #FDFBF9 = färgen på BG
border:1px solid #D4C8BE;      <<--- Border = ramen runt  #D4C8BE = färgen på ramen
padding:0 8px;
width:190px;
}



Nu ska du göra själva boxarna/rutorna i ALLA kodmallar.
Kodmalllarna är följande:

Framsidan
Inläggsidan
Kategorisidan
Arkivsidan


Du lägger in koderna för boxarna under #side i kodmallen, kom ihåg det!

Om du inte lägger dom under #side så hamnar dom inte i menyn.


KOD

<div id="box"> INNEHÅLLET SOM DU VILL HA I DIN BOX </div><br />



Du lägger alltså till <div id="box"> där du vill att boxen ska börja, och   </div><br />

där du vill att boxen ska sluta.
Det är bara att upprepa det så får du fler boxar, tills allt i menyn är i olika boxar!

Jag vet inte om ni förstår, så jag ger ett exempel:


Nu ska du börja med kodmall FRAMSIDA

Du lägger in denna koden under <div id="side"> i kodmallen FRAMSIDA för att få boxarna vid menyn.

Lägg in den var som beroende på vad du vill ha dom någonstans.


Först kopierar du det här:
<div id="box">
där du vill att boxen ska börja, och  
</div><br />


<div id="box">HÄR SKRIVER DU OCH LÄGGER IN DET DU SKA HA I DEN FÖRSTA BOXEN</div>

exempel från min egen:

<div id="box">
<font face="verdana" size="1"align="left" "color="#FF4A7D">
<div><b>ANNONSER</b></div>


Om du vill ha en annons i boxen, eller så kan man välja och bara ha text eller både och.

</ul>
</div>



Sen ska du ju få dessa mellanrum för att det ska bli som det heter "uppdelad meny" och det gör du med hjälp av koden <br />.

<br />  = mellanrum alltså enter ett steg ner


Desto fler <br /> desto större mellanrum.


Efter denna boxen så är det bara att göra en ny om du vill ha fler boxar. Antingen lägger du dom under varandra med koden

<br />

som betyder radbrytning/blanksteg eller så lägger du den någon annanstans.
Fritt val=)





RUNDA HÖRN UTAN BILDER

Vill ni ha boxar med runda hörn så lägger ni till denna kod under det stället ni vill ska vara runt.


5px står för hur runda hörn ni vill ha

-webkit-border-top-left-radius:5px;        
-webkit-border-top-right-radius:5px;
-webkit-border-bottom-left-radius:5px;
-webkit-border-bottom-right-radius:5px;

-khtml-border-radius-topleft:5px;
-khtml-border-radius-topright:5px;
-khtml-border-radius-bottomleft:5px;
-khtml-border-radius-bottomright:5px;

-moz-border-radius-topleft:5px;
-moz-border-radius-topright:5px;
-moz-border-radius-bottomleft:5px;
-moz-border-radius-bottomright:5px;
}


Se exempel:

#side {
border:0 solid #D4C8BE;
float:left;
margin-top:-254px;
padding:0 8px;
position:absolute;
width:190px;
}
#box {
background:none repeat scroll 0 0 #FDFBF9;
border:1px solid #D4C8BE;
padding:0 8px;
width:190px;
-webkit-border-top-left-radius:5px;
-webkit-border-top-right-radius:5px;
-webkit-border-bottom-left-radius:5px;  
-webkit-border-bottom-right-radius:5px; 

-khtml-border-radius-topleft:5px; 
-khtml-border-radius-topright:5px;  
-khtml-border-radius-bottomleft:5px;
-khtml-border-radius-bottomright:5px;

-moz-border-radius-topleft:5px; 
-moz-border-radius-topright:5px;
-moz-border-radius-bottomleft:5px; 
-moz-border-radius-bottomright:5px; 
}



Om rutorna ser helt konstiga ut nu så kan du gå in på stilmallen och ändra värdet på margin, width och padding i stycket #box så att du får rätt bredd.


TIPS: Att göra dom här boxarna är ganska svårt om man är nybörjare och inte riktigt vet vad koderna betyder.



Behöver ni hjälp så är det bara att fråga i en kommentar! ;)

KOM IHÅG!!!
Det här måste ändras i ALLA kodmallar = Framsida, Inläggsidan, Kategorisidan, Arkivsidan

Annars så är det bara rutor på första sidan, och inte om man går in på arkiv, kategorier eller ett specifikt inlägg!
VIKTIGT!


Jag lärde mig dela upp menyn av Emma!

LYCKA TILL! ! !

Kommentarer

Postat av: M E A Y S - Stockholms stolthet

Publicerad 2009-12-01 10:47:42

hejsan vad bör man använda sig av för tema/stilmall från första början? Jag har försökt med fashion som finns på blogg.se men de funkar inte, help me :)



mvh

emma

Postat av: Jenny

Publicerad 2009-12-01 18:31:45



Jag vet inte riktigt vad det är du har tänkt dig? Vill du kunna göra om stilmallen helt o hållet så säger jag faschion för därifrån så kan du göra vad du vill med din blogg o utseende.

Men vad menade du med att det inte fungerade?



MVH jennysmodemix.se

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-12-12 16:58:02

Jag får bara till boxarna men inte dem runda hörnen

kan du hjälpa mig med det?

Postat av: MALINHE |foto|

Publicerad 2010-01-26 19:13:30

hejsan, tack för hjälpen, jag hittade just vad jag letade efter! :)



men om du tittar på min blogg så har det hänt något kostigt... kolla mellan statistik och personligt,

Postat av: josss

Publicerad 2010-01-27 19:01:36

Hej! jättebra tips, men när jag ramar in mina länkar så lägger sig länk-boxen över arkivboxen :S



vet du vad som är fel ?



mvh josss

Postat av: F E L I C I A *

Publicerad 2010-02-01 18:59:39

sv; tack för att du tipsade mej!

jag fattar inte riktigt hur du menar med det som ska va i boxen vad lägger man där assltså för koder och så !

Postat av: josss

Publicerad 2010-02-02 15:24:03

Det händer inget när jag lägger in dom runda hörnen, varför gör de inte det ?:s

Postat av: LOLLO FREIMAN

Publicerad 2010-04-03 13:08:31

Det fungerade helt suveränt, förstod på en gång! :D Tack för tipset!

Postat av: LOLLO FREIMAN

Publicerad 2010-04-03 13:58:42

Svar: Så bra :'D Men kolla, om jag bara vill ha rundade hörn i den ÖVERSTA boxen, hur gör jag då?

Glad påsk på dig med!

Postat av: nikela.blogg.se

Publicerad 2010-04-03 19:10:35

Jag får inte fram några boxar. Har du någon idé om vad jag gör för fel?(:

Postat av: ESTHER

Publicerad 2010-06-11 13:50:10

tack så JÄTTE mycket! Jag har inte fattat hur man gör förut, men nu fattar jag, tacktacktack! :D

Postat av: LINDA

Publicerad 2010-09-14 22:36:02

TACK SÅ JÄTTEMYCKET!! =)

Postat av: ellinor

Publicerad 2010-09-15 21:26:30

Åh, tack såå mycket!

Postat av: Johanna Eklöf

Publicerad 2010-09-19 18:37:47

kan du kolla in min testblogg, jag har knådat hela dagen och nu återstår bara en grej. Koderna i menyn har andra rubriker och är närmare inläggen än "senaste inlägg" "länkar" o.s.v Kan du kolla om du vet vad som är fel så fortsätter jag också klura?



johannamariaeklof.blogg.se/design



hör av dig till min e.melj tack! :D

Postat av: Sanna

Publicerad 2010-09-24 16:12:41

Hejsan. Jag har försökt göra detta med boxer men när jag fixat som du gjort så kommer det som en vit bakgrund bakom boxarna och det är jätte konstigt.



Här är min blogg som det är så på, kan inte förklara men snälla ta en snabb titt och berätta: http://sannastavlingsblogg.blogg.se/?tmp=24161108



Kramar/Sanna

Postat av: thea

Publicerad 2010-09-29 14:16:22

Blir så himla glad, har letat efter en beskrivning för detta hur länge som helst! Lyckades få det att funka, tack så himla mycket för beskrivningen!



Kram!

Postat av: julianesofie faktisk

Publicerad 2010-10-09 02:42:05

Hej ! :) Jäg är inte svenska, så detta här kan blividt lita svårt att förstå, men jag skal försöka å skrive så bra svenska som jag kan. xD



Okej, jag har fixat det med boxerna, men bakgrunden vil inte försvinna. :S



Kan du förklare mig?



Tack så mycket!

Kram!

Postat av: C A R O L I N E

Publicerad 2010-10-15 21:00:32

Hejhej! Det funkar med boxarna men den gamla menyn som inte är delad i boxar är kcar bakom så boxarna hamnar liksom på, ska det vara så eller måste man ha en kod som tar bort den gamla (inte uppdelade)? Tacksam för svar, kram caroline! ♥

Postat av: Christine

Publicerad 2010-10-16 07:28:22

Du har förklarat bäst av de 100 sidorna jag har varit på :D men det funkar ändå inte :(

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-10-24 20:17:20

aa, exakts så, tack! :D

Postat av: sara - f o t o b l o g g

Publicerad 2010-10-30 09:57:46

Hej, min sk. Box ruta hamnar utanför kanten i min meny? Vad gör jag för fel?

Postat av: Emmie.

Publicerad 2010-11-05 21:35:34

Hejsan! Allting funkar som det ska, förutom att rutan där senaste inläggen är i blir mer åt sidan, så jag vet inte riktigt hur jag ska göra..

-

-

-

-

Typ sådär blir det... Snälla hjälp!

Postat av: A M ♥

Publicerad 2010-11-07 16:47:00

Min funkar inte, kan du vara snäll att hjälpa mig? Det fins inte #side på inläggsida på kodmallen?



Tacksam för svar!

Postat av: Emma

Publicerad 2010-11-13 16:39:37

Jag har svårt att förstå, kan du inte lägga in boxar åt mig är du snäll? Eller skriva på ett enklare sätt så jag förstår?



Mvh Emma.

Postat av: CELIA

Publicerad 2010-11-13 23:35:53

Hej!! mina blir röda runt boxarna, och vissa sitter snett.. och vissa blir de inte alls mellanrum på alls heller. KRAM!

Postat av: mansi

Publicerad 2010-11-14 19:32:07

Hej, jag har försökt hur många gånger som helst men det går verkligen inte, när jag sätter in det du skrev så blir det inga boxar, antingen dras det bara in lite i underkanten där jag satt koderna eller så blir den utanför menyn och den gamla bakgrunden blir kvar. Och sen när jag skrivit i allt så blir texten i menyn i punktform och i en annan textstil. Vet inte hur jag ska göra. Snälla, hjälp mig!

Postat av: loouuisee

Publicerad 2011-02-24 15:32:30

Hej! Tack att du tipsa om wrappern ;)

det funkade! :D

men när jag lägger in dom här sakerna i kod-mallen hamnar menyn ändå längst ner och jag har minskat boxen också? hur ska jag göra D:

Postat av: Lindberg - Mode för killar

Publicerad 2011-03-12 00:30:38

Hejsan! Tack så jätte mycket för tipset. Men jag hållt på ett bra tag nu att fixa med min design då jag ska börja blogga igen efter ett uppehåll. Du skulle inte kunna göra detta åt mig så jag inte gör något fel?

Tack på förhand! :)

Postat av: amanda

Publicerad 2011-03-24 16:47:29

För mig så blir det också en bakgrund bakom boxarna och sen hamnar de snett över. Vet inte vad jag gör för fel.

Tacksam för svar =)

Postat av: mallewaina - Malvina Hansson

Publicerad 2011-04-06 19:50:35

hej, om man vill få fram bakgrunden man har på bloggen mellan boxarna och alltså inte ha en färg, hur gör man då? :) kraam!

Postat av: Jessica Manson *

Publicerad 2011-04-07 21:12:08

MEN PALLA, FATTAR INGENTING!

Du skriver så jäkla komplicerat D:

Postat av: Julia

Publicerad 2011-05-23 17:46:20

Menyn flyttas upp vfr gör den det :) ?

Postat av: eelin

Publicerad 2011-05-24 16:12:52

funkar inte alls för mig, menyn ser bara knäpp ut :(

Postat av: My Isoniemi

Publicerad 2011-07-05 12:05:57

Jag som har letat, och letat efter ett sådant inlägg, tack för att du finns! Haha :D

Postat av: sandra

Publicerad 2011-07-05 20:16:47

hej, jag håller precis på och byter design, och jag vill ha boxar i menyn, precis som du visade i inlägget. Men de funkar inte, för dom 2 sista boxarna försvinner?! kolla; http://mpoihwgfodobsvoi.blogg.se/ (det är på den bloggen jag fixar designerna)

förstår inte vadsom är felet, snälla hjälp!

Postat av: Linnea

Publicerad 2011-07-08 23:41:28

Hej jag har fått en box men problemet är att det är en slags linje vid sidorna av menyn som har hamnat där, hur får jag bort den? Väntar på svar ;)

Postat av: paulina

Publicerad 2011-07-10 23:05:52

tack ! :DDDDD

Postat av: emelie

Publicerad 2011-07-19 15:27:22

tack! riktigt bra förklarat! men ett problem, efter man gjort de boxarna så blir texten i menyn automatiskt ljusgrå. Och det går inte att fixa i stilmallen, vet du hur jag fixar det?

Postat av: adasd

Publicerad 2011-07-19 15:54:09

jag provade sätta in de runda hörnen, men sen kommer det nåt vitt runt om, gå in på bloggen o kolla. kan du hjälpa mig med det?

Postat av: Bebba - A design story

Publicerad 2011-07-21 22:40:42

Hur har du så att det visas och döljs med dina arkiv =) Påminn gärna i min blogg innan du kanske tipsar om det i bloggen.



Kram Bebba

Postat av: cecilia

Publicerad 2011-07-28 21:20:57

Hej!

Jag har testat med jättemånga olika koder på olika bloggar och när det enu en gång inte fungera tänkte jag fråga dig om du vet vad som är fel... När jag gör boxen högst upp (jag vet att jag bara gör en box till de som jag vill ha en box till) så blir allt som är under också med i den boxen. Du vet möjligvis inte vad som är felet?

tack på förhand! :)

Postat av: emelie

Publicerad 2011-08-08 20:13:32

Jag har problem med boxarna på denna sidan http://lillansillan.blogg.se behöver snabb hjälp!

Postat av: emelie

Publicerad 2011-08-08 20:18:15

Jag fixade det , men det krävdes lite funderande och ändringar . Nu vet jag hur man gör :D

Postat av: Emelie

Publicerad 2011-08-13 18:28:18

Hejsan!

Jag fattade direkt! Jätte bra förklaring. Men det är bara en liten sak. När jag haqr gjort boxarna kan jag inte fixa något som är i dem. Texten och det. och så kommer det sådana där prickar framför länkarna.

Postat av: felicia-

Publicerad 2011-08-18 00:24:28

fattar inte riktigt för som på första då "framsidan" i kodmallen där ska jag lägag in en kod lr ska jag lägga in flera sånna koder beroende på hur många boxar jag ska ha lr vrf ska man lägga in samma kod i framsida, inläggsida, arkivsida osv osv? och om jag ska ha Arkiv först ska jag ta den koden då & lägga den Arkiv i alla dom olika framsida, inläggsida osv osv? :D

verkligen tacksamm för svar!

kram

Postat av: Tilda

Publicerad 2011-09-02 22:16:14

Hej, det funkar inte för mig det blir inga boxar. Konstigt :/

Postat av: Tilda

Publicerad 2011-09-02 22:55:04

Efter lite tid fick jag fram det men nu är det såhär att dem har hamnat på varandra. Vad kan ha blivit fel?



Bild: http://i53.tinypic.com/2i1pllk.png

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-10-05 13:16:33

aa men det skulle vara bra också om man kunde kopiera koden..:)

Postat av: Sara

Publicerad 2011-11-18 12:13:17

Hej. Asså. Det blir typ röda kanter runt boxarna. HJÄÄÄÄLP!! :D

Postat av: Sara

Publicerad 2011-11-18 12:13:17

Hej. Asså. Det blir typ röda kanter runt boxarna. HJÄÄÄÄLP!! :D

Postat av: Jonna Peltokangas

Publicerad 2011-12-02 10:50:28

Jag får inte till det, det ser hel knäppt ut :O

Postat av: Sandra

Publicerad 2011-12-11 21:55:52

Den sidan du andvänder dig utav i menyn när man klickar på "mejlen" är det gratis ?? :)

Postat av: Sandra

Publicerad 2011-12-11 22:22:22

Hej!

Har försökt att fixa boxar i min meny i månader! Det funkar inte! Allt är bra runt profilbilden och runt en annan bild i menyn jag har. Men när jag kommer ner till "senaste" "Kategori" och det andra så blir det en stor box runt alla dem och sedan enskilda också runt "kategori" "senaste" och dem. Om jag skickar mina kodmallar till dig skulle du vilja försöka att fixa det åt mig? Eller om du tar helt nya kodmallar? Tack på förhand! :)

Postat av: Vendela

Publicerad 2012-01-22 09:28:21

Hej! :) Jag fattar inte hur man stoppar in saker i kodmallen. Sätter man den första "box" saken där koderna för själva ex sök i menyn och sen den andra där det slutar? För det funkade inte för mig <3

Postat av: Matilda

Publicerad 2012-02-03 19:36:44

Hej,

jag håller på med en ny design, och har använt mig av din guide för att göra boxar i menyn. Allt funkar förutom en liten grej, när jag lägger in en bild i boxarna så blir boxen nästan 1dm lång. När jag lyckades få bort det från första boxen så blev andra boxen så lång. Jag vet inte alls vad det beror på, hoppas att du skulle kunna hjälpa mig.



Guiden var jätte bra annars, tack! :)



Postat av: Emma

Publicerad 2012-04-21 22:07:22

Det fungerar inte? kan det bero på min design eller har jag gjort ngt fel?

skulle bli superglad om du ville göra det åt mig? har försökt typ 1000 gånger

Postat av: muffiat

Publicerad 2012-05-12 00:19:23

Hej, jag skulle verkligen vilja få hjälp med en sak som jag har försök flera gånger att ändra och det är själva "boxen" där alla mina kategorier syns. Dom hamnar LÄNGST NER på sidan... försöker verkligen fixa det men inget händer, blir GALEN! Sen är testen svart och jag vill ha den röd, å jag försöker å det går inte heller, ger snart upp :C Snälla hjälp mig!

Postat av: emma

Publicerad 2012-07-06 16:53:21

AAAHH! Tack så mycket!! :D Gud vad jag har letat efter detta!!!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

SweetnCute

I min blogg kan ni hitta allt som har med mode och göra - shoppingtips, smycken , väskor och en STOR förkärlek till SKOR. Ni kan även hitta bloggdesign hjälp & tips, ladda ner gratis bloggdesign, beställa personliga bloggdesign och mycket mycket mer

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela